Ką veikti savaitgalį? Aplankyti Rygos automobilių muziejų!

Kai išaušus šeštadienio rytui tingiai markstysitės lovoje ir galvosite, kad nėra ką veikti, meskit tą mintį į šalį. Šokit į kelnes, kiškit už žando sumuštinį ir sėskit į automobilį. Už mažiau nei 300 kilometrų (skaičiuoju nuo Vilniaus), Rygoje, jūsų laukia renovuotas ir stipriai atsinaujinęs automobilių muziejus, dar plačiau žinomas kaip “Rigas Motormuzejs”. Adresą rasite paspaudę čia.

Kodėl taip sakau? Nes gi prieš porą savaičių pati laigiau po šio muziejaus ekspoziciją ir svaigau, kiek nerealių dalykų, turi visai šalia esantys broliai latviai. Kaip nutiko taip, kad atsidūriau Rygoje, Bikernieki trasoje ir greta esančiame muziejuje, jau šiek tiek užsiminiau pasakodama, kaip sekėsi vairuoti “Audi R8”.

Muziejus – visiškai greta lenktynių trasos. Tiesą sakant, antrame aukšte žvilgtelėję pro langą pamatysite ne ką kitą, o Bikerniekų atkarpą, ir, jei pasiseks, būtent tuo metu ja prašnios koks nors greitašiknis sportininkas. Jei ir nepasiseks, nesirūpinkite, muziejuje tikrai yra į ką akis paganyti.

Visą muziejaus atsiradimo istoriją tikrai rasite jų puslapyje, galiausiai papasakos ir gidai, tačiau jei trumpai: Maskvos ZIL gamykloje atliekant pavasarinį tvarkymąsi buvo atrastas “Auto Union” V16 Typ C/D modelis. Kas nežinote, “Auto Union” yra keturių gamintojų junginys, iš kurio atsirado “Audi”, o minėtas modelis – monoko struktūrą turintis reikalas, buvęs kadaise greičiausiu lenktynių trasose. Iš ZIL gamyklos, užuot supjausčius radinį į metalą, šis buvo atgabentas į Rygą, o netrukus paaiškėjo, kad tai – bene vienintelis originalus toks modelis, išlikęs po visų negandų. Visa tai vyko 1975.

20160811_110823

Tad metai po metų ir 1986 m., prieš trisdešimtmetį, buvo padėtas pirmasis pamato akmuo muziejui. Po trejų metų muziejus buvo pastatytas, o po ketverių, jau kvepiant nepriklausomybe, Latvijoje ėmė ir apsilankė “Volkswagen” koncerno galva. Sprendžiant pagal viską, originalus legendinis modelis buvo pervežtas į Vokietiją ir dabar yra Ingolštadto muziejuje, o į Latviją buvo atvežta identiška kopija.

Vienas po kito muziejų ėmė pildyti patys įvairiausi eksponatai, visgi kurį laiką šis buvo ganėtinai nušiuręs. Dabar vaizdas primena geriausius moderniausius muziejus. Čia yra automobilių, yra žaidimų, yra profesionalūs gidai, yra multimedijos. Ir yra eksponatų, apie kuriuos – įdomiausios istorijos. Būtinai jas perskaitykite, jų pasiklausykite, o jei važiuojate didesne grupe, užsisakykite gido paslaugą.

Nuo arklio iki automobilio

Jei pradėsite muziejaus eksponatų apžiūrą nuo pradžių, tuomet pirmiausia jums bus priminti laikai, kai automobilio nebuvo nė kvapo. Ir parodyti pirmieji bandymai, pirmieji automobiliai.

Muziejuje yra puikių automobilių, vienas jų, pavyzdžiui, paaukotas užsieniečio, mat šis tiesiog Latvijoje turi gerų draugų. Tarp senovinių ir vėlesnių laikų automobilių – degalinės muliažas, taip pat – vitrinose dailiai išrikiuotos automobilių bei motociklų vairuotojams reikalingos priemonės. Tarkim, dailiausi piltuvai alyvai pilti, visokie aksesuarai degimui reguliuoti.

20160811_110139

Tarp senukų rasite ir interaktyvių planšečių, iškabintų priešais automobilio griaučius. Nesidrovėkit, čiupkit ir per planšetę apžiūrinėkit viską, kas ant tų griaučių – matysite, kaip dirba senovinio automobilio motoras, važiuoklė ir pan.

Kurioziškos istorijos

Man lankantis muziejuose visuomet patinka klausytis istorijų apie daiktus ir žmones, kurie tuos daiktus turėjo. Arba kūrė. Pavyzdžiui, rasite “Audi” ženklo pradžią – bendrovę “Auto Union”, pagaminusią ne vieną įdomų ir išskirtinį modelį.

Rasite ir senovinį “Mercedes-Benz”, į kurio itin siaurą priekinį stiklą atkreipė dėmesį gidė. Pasirodo, tais laikais, kai tas MB buvo populiarus, buvo itin madingi siauručiai priekiniai stiklai. Ir galiojo įdomi taisyklė: stiklas negalėjo būti siauresnis nei vieno dolerio banknoto ilgis. Tad policininkai stabdydavo vairuotojus ir dėdavo prie jų stiklo dolerį. Jei tik stiklas siauresnis, šast – bauda.

Arba dar. Štai stovi vienas šalia kito žydras ir juodas senoviniai BMW 328. Tiesa, jie abu BMW 326 atrodo tik tada, kai vertini abu atskirai. Pasirodo, žydrasis yra ne kas kita, kaip sovietinių genijų kūrinys. Pavydėję ypač dailaus automobilio šie nusprendė tokį susikurti patys. Ir susikūrė: iš “Volgos”, “Lados”, “Pobedos” ir kitų turėtų automobilių.

20160811_104537

20160811_104756

20160811_104909

20160811_104612

Einant toliau pamatysite amerikietiškų automobilių kolekciją. Tiesa, tik iš pirmo žvilgsnio. Iš tiesų, tai rusiški ZIS, kurie buvo kurti kopijuojant amerikietiškųjų dizainą. Ir šioje ekspozicijos vietoje – ne vienas absoliučiai juodas limuzinas, kuriuos itin mėgo Stalinas. Ir turėjo jų kelias dešimtis, bei, kai iškeliaudavo į miestą automobiliu, drauge su juo važiuodavo dar keli, kad niekas nežinotų, kuriame sėdi tikrasis tautos vadas. Anot gidės, toks polinkis atspindi paranojiškumo lygį. Beje, muziejaus darbuotoja sakė, kad rusai ne kartą norėjo nusipirkti šį automobilį sau.

Greta, matyt, vienintelis pasaulyje sudaužytas “Rolls-Royce”. Jo viduje -vaškinė Chruščiovo skulptūra. Pasirodo, ne šiaip sau. Nikita mėgo išgerti, o išgėręs neretai “paleisdavo” vairuotojus ir imdavosi vairuoti pats. Tokio vairavimo pavyzdys – supiltas “Rolls-Royce”.

Man pačiai įspūdį paliko istorija apie “Volga” universalą, pagamintą specialiai eksportui – į Suomiją. Bent man tai savotiškas paaiškinimas, kodėl NVS bloko šalyse ir Rusijoje sedanas yra kažkas TOKIO. Paaiškėjo, kad sovietų valdžia neleido paprastiems žmonėms turėti automobilių universalo kėbulais, mat, pasak valdžios atstovų, universalas reikštų galimybę susidėti daugiau daiktų, o daugiau daiktų reikštų, kad galbūt jų reikia ne visų, dalį galima ir parduoti, o pardavus – uždirbti. Socialistinėje visuomenėje tokie dalykai buvo nepriimtini, tad… universalų niekas ir neturėjo.

20160811_110454

Gaisrinės bei “Latvija”

Dar vienas muziejaus aukštas – po žeme. Čia išstatytos Latvijos “Latvijos” – mikroautobusai, gaminti šioje šalyje. Taip pat nemaža kolekcija gaisrinių ir kitokių didžiųjų automobilių, autobusai, kuriais, pamenu, teko vaikystėje dar ir į mokyklą nuvažiuoti.

Pačiame centre – “Russo-Balt” gamyklos, pirmosios Rusijos automobilių gamyklos, kūrinys. Šis – vienas iš dviejų pasaulyje esančių originalių šios kompanijos automobilių, naudotas, beje, gaisrininkų reikmėms. 1913 m. pagamintas automobilis buvo vos 40 arklio galių ir šiaip ne taip išbezdėdavo 40 km/val. greitį.

Beje, “Russo-Balt” veikia iki šių dienų ir dabar gamina ne automobilius (nors bandė tą daryti dar prieš dešimtmetį), o puspriekabes.

Tarp muziejuje esančių “Latvija” modelių – yra ir koncepcinis, pagamintas Latvijai gavus nepriklausomybę. Tiesa, dienos šviesos serijinės produkcijos automobilis neišvydo, tačiau pažvelgus į esantį muziejuje matyti, kad kūrėjams įkvėpimu tapo ne kas kitas, o “Mitsubishi Colt” modelis.

20160811_113910

Be gaisrinių ir mikroautobusų yra ir sunkvežimių. Pavyzdžiui, senutėlė “Renault FU”, kurios, matyt, daugelis nėra matęs niekada.

20160811_112718

O iš gaisrinių man ypač patiko viena, ant kurios kabo vardinis valstybinis numeris su užrašu “Magirus”. Šioji, pasirodo, buvo gaminta Latvijoje, tačiau vykstant karui ir tai į vieną, tai į kitą pusę slenkant frontui į Latviją užsukę vokiečiai nusprendė, kad nori tokios. Bandė automobilį išsigabenti keltu, tačiau nepavyko, tada nusprendė varyti per Lietuvą. Šis gi Lietuvoje užsikaprizijo, o bėgantys vokiečiai laiko daug neturėjo, tad metė viską ir mynė toliau. Po karų lietuviai atrado automobilį, pamatė latviškus užrašus ir braliukams grąžino tai, kas priklauso jiems.

Šiek tiek istorijų matosi ir šiame video, kurį padariau specialiai tingintiems skaityti ilgus tekstus.

Daugiau nuotraukų, darytų su mane kelionėse ištikimai lydinčiu “Samsung Galaxy S7 Edge”, kaip visada, mano Flickr paskyroje. O jūs nepatingėkite ir jau šį savaitgalį leiskitės su šeima į kelionę. Tikrai rekomenduoju.

Dina

2 Comments

  1. Buvau tame pačiame muziejuje. Paliko nenudildoma įspūdį.. Ypatingai patiko mano sūnums, nes užsiimame automobilių prekybą, tai jiems automobiliai yra pats didžiausias malonumas bei pomėgis.. :D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *