Kaip nugalėti blogus ir išsiugdyti gerus įpročius

Kaip nugalėti blogus ir išsiugdyti gerus įpročius

Kažkada ėmiau ir susidomėjau, kaip imti ir išsiugdyti geresnius įpročius, kaip pakeisti tuos, kurie pačią erzina. Ir čiupau į rankas James Clear „Atominiai įpročiai“. Juokinga, kad skaitydama pavadinimą maniau, jog autorius nori pasakyti, kad štai dabar imsimės tokių didelių dalykų, kurie prilygsta atominiam sprogimui. Iš tiesų, jis turėjo omenyje, kad žengsime tokiais mažais žingsneliais, kad jie prilygs atomų dydžiui.

Ir tikriausiai tai buvo viena nedaugelio knygų, kurią ištisai konspektavau. Nes aš esu (tikint neurolingvistais) kinestetikė ir man lengviau įsiminti informaciją, jeigu ją užsirašau. Tad ėmiau ir pasidariau knygą, kuri palengva pavirto tokiu… gražiu, spalvingu, dienoraščiu.

Kodėl rašau šį įrašą? Mat pradėjusi veikti pagal „Atominius įpročius“, sustojau, ir, pamaniau, kad šioks toks paraginimas pravers ir man, ir, galbūt, informacija bus naudinga jums, retsykiais užsukantiems į mano blogą. Neperrašysiu visko ištisai, tačiau pasidalysiu ta informacija, kuri užsiliko mano galvoje. Jeigu įdomu, knyga tikrai nebloga (o šiaip aš jau visokių ten saviugdos ir savišvietos knygų stengiuos neskaityti).

Kodėl naujų įpročių laikytis sunku

Pirmiausia dėl to, kad norint rezultato, reikia sąmoningai laikytis įpročio stebint save, ir tą daryti tikrai ilgą laiką. Neretai žmonės pagalvoja, kad rezultato nėra ir užsiima nesąmonėmis, tačiau J. Clear sako, kad būtent čia yra dugnas, kurį pasiekus pradedama spirtis aukštyn ir situacija gerėja. Todėl kantrybės.

Naujas įprotis turi tapti nesąmoningu, automatiniu, ir lengvu. Kol taip nenutiks, jis ir nebus suformuotas.

Išsikeliami tikslai, norai yra pernelyg aptakūs ir neaiškūs, todėl kai prireikia laikytis naujo įpročio, pradedama dvejoti, blaškytis ir išsimušama iš vėžių. Reikia sau konkrečiai pasakyti, ko norite, kaip, kada ir kur to sieksite. Ir kas kartą susiklosčius numatytai situacijai, bus aišku, kaip reikia pasielgti. Kitaip tariant, viena situacija ves prie kitos.

Kas yra bloga formuluotė? „Daugiau skaityti“, „Dažniau susitikti su draugais“ ir pan. Geriau skamba taip: „Kiekvieną vakarą po vakaro žinių sėdėdama ant sofos aš perskaitysiu 50 puslapių“, arba „Kiekvieną ketvirtadienį po darbo aš paskambinsiu draugei ir susitarsime, kur susitinkame šeštadienį”. Kitaip tariant, su savimi reikia kalbėtis labai konkrečiai.

Aplinka nedera su norimu išsiugdyti įpročiu. Na, tikrai nelengva bus valgyti daugiau daržovių, jei aplink jus bus pilna spurgų ir saldainių. Kitaip tariant, veiksnius, kurie skatina blogus įpročius, reikia eliminuoti iš aplinkos, o dalykais, kuriuos norite išsiugdyti, aplinką praturtinti. Pvz., norite daugiau gerti vandens, tuomet visur, kur einate, pasirūpinkite, kad po ranka būtų vandens buteliukas. Ir pradėsite daugiau gerti.

Bandote susikurti naujus įpročius būdamas vienas. Pasirodo, banalu, bet laikytis naujų įpročių yra lengviau grupėje, tad apsižvalgykite, galbūt dar kas nors su jumis?

Kaip ugdyti geresnius įpročius?

Labai dažnai ieškome geriausio būdo, kaip ugdyti naują įprotį, ir susitelkiame ties paieškos procesu, o ne įpročio ugdymu. Todėl užuot kalbėjus, reikia tiesiog imti ir daryti. Dažnai geriausi procesai išsigrynins jau kažką darant, o tokiu atveju jau būsite mažais žingsneliais beeinantis geresnių įpročių link.

Norint išsiugdyti gerą įprotį, reikia jį kartoti. Esmė – pakartojimų skaičius, o ne paties veiksmo tobulumas. Nes ir dabartiniai įpročiai susiformavo dėl to, kad kažką darėme tūkstančius kartų, todėl dėl naujų įpročių reikės įdėti tiek pat pastangų.

Žmonės iš prigimties yra tinginiai, todėl mieliausiai daro tai, ką daryti lengva. Todėl ir nauji įpročiai ar kelionė jų link turi būti tokia, kad atimtų kuo mažiau energijos. Tada, net jeigu procesas nėra itin malonus, jo laikytis ir jį kartoti bus lengviau.

Suklydus – visko nemesti. Tas būdinga man. Pavyzdžiui, aš vis kovoju su savo saldumynų manija ir persivalgymu, ir, kai savaitę laiko viską darau tvarkingai, vėliau paslystu ir tada metu viską. Todėl svarbu, kad vieną dieną suklydus, kitą dieną tos klaidos nebekartotumėte.

Pasidarykite planą. Užsirašykite, ko norite. Ką galite padaryti, kad tai, ko norite, darytumėte. Ir tuomet nuspręskite, kur, kada ir kaip tą darysite. Turint tokį planą bus lengviau laikytis norimo įpročio, o taip pat – ir stebėti savo pažangą.

P.S.: šita nuotrauka – iš Portugalijos, kur buvau visai neseniai. Viena mėgiamiausių mano šalių, bene labiausiai – dėl vandenyno.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *