Per karantiną visi be išimties (bent toks vaizdas susidaro stebint aplinką, socialinius tinklus ir kitką) prisipažįsta užkandžiaujantys dažniau, valgantys daugiau ir pamažu apvalėjantys. Ir tai normalu: situacija tokia, su kokia nesame susidūrę, padėtis kelia nerimą, ypač, jei darbą teko pakeisti pozicija Užimtumo tarnyboje (Darbo biržoje), jeigu darbdavys pasakė, kad algą mažina, jeigu darbovietė užsidarė ar paskelbė prastovą, jeigu atleido, nes sumažėjo darbo kiekis. Suprantama net tuo atveju, jeigu tenka dirbti iš namų, nes streso čia daugumai daugiau, patogumų trūksta, jausmas neįprastas. Norisi nusiraminti. Tą ir darome: valgome.

Mitybos specialistai ramina ir sako, kad geriausia – susidaryti režimą ir jo laikytis. Na, o jeigu jau nepavyksta, tuomet verta klausyti tų, kurie sako, kad karantinas nėra sugalvotas tam, jog po jo grįžtumėte su raumenų kvadratėliais ant pilvo. Ir tų, kurie sako, kad vos grįšite į įprastą režimą, pradėsite vėl daugiau judėti (ir galėsite tą daryti legaliai), situacija susitvarkys. Ir kad nerimaudami didinate streso hormonų kiekį organizme, todėl organizmas dar ir kaupimo režimą įsijungia. Nes ieškoti komforto ir rasti jį maiste yra būdinga žmogui: sotus žmogus yra laimingas ir grėsmių nejaučiantis žmogus. Taip, tikiu, buvo nuo akmens amžiaus.

Ir man žiauriai liūdna jau kurį laiką stebėti vieną Lietuvos influencerį, kuris nusprendė, kad reikia atsikratyti karantino metu priaugo bagažo. Man rodos, kalba eina apie 5 kilogramus.

Tuo metu, kai visas pasaulis rodo, kaip sportuoja namuose, kaip randa būdų daugiau judėti, dalijasi sveiko maisto receptais, užkandžiais, kurie sveiki ir duoda naudos, moko gaminti naujų patiekalų, žmogus sugalvojo, kad imsis protarpinio badavimo ir sunaudos iki 1000 kcal per dieną. Viskas atrodys taip, kad 20 valandų per parą žmogus nevalgys, o per likusias keturias – valgys tai, ką kažkokia mitybos bendrovė, pristačiusi paslaugą “Lieknėjantis planas 1000-1300 kcal” (mane, kaip raštingą žmogų, net siutas ima ir dėl plano pavadinimo, nes niekaip jis negali būti lieknėjantis. Planas gali būti lieknėjimui. O ne lieknėti pats ir būti lieknėjantis. Pagaunat?), atneša jam jau pagamintą.

Galiausiai nemaža dalis to maisto yra nelabai skanu, todėl žmogus, užsiimantis karantino bagažo atsikratymu, jo net nesuvalgo viso. Ir pabrėžia, kad specialiai rinkosi 1300 kcal planą, nes žinojo, kad ne viskas bus skanu, o tikslas juk yra suvartoti iki 1000 kcal per dieną. Ir, ką gi, kas neskanu, tas keliauja į šiukšliadėžę. Tai iš, pavyzdžiui, dienai tenkančių trejų salotų ir daržovių užkandžių bei sriubos, į šiukšlinę iškeliauja kokia nors sriuba ir salotos.

Ir aš nekalbėsiu apie tai, kad daugelis mitybos specialistų pabrėžia, kad leistis žemiau nei 1200 kcal riba yra negerai sveikatai. Tą reikėtų daryti su specialistų priežiūra, mat kurį laiką pasilaikius itin žemo kaloringumo dietos pasekmės gali būti juntamos labai ilgai: ir sutrikę hormonai, ir pakrikęs metabolizmas, ir pabirusi medžiagų apykaita, ir dingusios menstruacijos, ir nevaisingumas, ir plaukų slinkimas, ir odos problemos. Žodžiu, įsirašykit patys, ką tik norit – blogybių daug.

Jeigu norite susiskaičiuoti, kiek reikia kalorijų tam, kad galėtumėte tiesiog kvėpuoti ir gyventi, čia yra skaičiuoklė, paremta jūsų amžiumi, esamu svoriu, ūgiu. Greta minimalios paros normos pateikta ir rekomendacija, susieta su aktyvumu.

Man žiauriai pikta, kad tokią nesąmonę daryti viešai ir atsikratyti kelių kilogramų sugalvojo itin lieknas ir daugiau nei 140 tūkstančių sekėjų turintis žmogus, kuris viename interviu yra prisipažinęs, kad turėjo valgymo sutrikimų, kad paauglystėje svėrė itin mažai, o atrodė, kad yra labai storas. Kur link lenkiu?

Ogi šiuo karantino metu visi mes daugiau laiko sėdime internete ir esame jautresni, paveikesni. Kaip manote, kiek moterų, merginų, paauglių, mergaičių imsis to paties, pagalvojusios, kad, o, čia gi puiki mintis – valgyti super mažai, nejudėti visiškai ir nesistengti judėti, ir mesti svorį. Juk kūno kultas yra labai stiprus, kas ką besakytų, ir jeigu kažkoks žmogus atrodo idealus, nori nenori imi mėgdžioti tai, ką jis daro. Ir jūs man pasakykit, kiek tų sekėjų neišgirs influencerio pasakymo, kad jis nėra mitybos specialistas ir daro tai, kas tinka jam, ir kad nereikėtų sekti jo pavyzdžiu? Man rodos, dauguma tų, kuriems svoris yra aktuali problema (net nebūtinai, kad tai iš tiesų būtų problema), šitą žinutę praleis pro ausis ir imsis elgtis taip pat.

Ką turėsime po visko? Ne vieną socialinių tinklų žvaigždės sukeltą mitybos sutrikimą, psichologines problemas, prasidėjusias ligas ir iškreiptą suvokimą, kaip iš tiesų reikėtų lieknėti, jei norima lieknėti, kaip atrodo sveikas ir racionalus būdas tą padaryti, kas yra kalorijos, kiek jų reikia tam, kad galėtumėte vien tik kvėpuoti, turėtumėte jėgų atmerkti akis ir išlipti iš lovos, kodėl reikalingas judėjimas, kas yra kalorijų deficitas ir koks jis saugus.

Kitaip tariant, man skauda matyti ir klausyti, kaip giedru veidu ir su plačia šypsena veide pasakojamas smegenis nuodijantis šūdas net nesuvokiant, kokią įtaką ir kokią žodžio galią sekėjų armiją turintis žmogus turi. “YouTube” prasidėjus COVID-19 pandemijai pradėjo filtruoti visą į platformą keliamą turinį ir jeigu tik žmogus minėjo koronavirusą, tuoj prie jo prilipdydavo nuorodų, siūlančių pasinagrinėti situaciją plačiau, aiškinančių, kas yra virusas ir t.t. Tai labai norėtųsi, kad “Instagram” turėtų tą pačią funkciją ir smarkiai apribotų storių pasiekiamumą arba jį rodytų su perspėjimu, kad informacija nepatikrinta, nerekomenduojama ir pavojinga ja vadovautis, ar panašiai.

Kodėl šitas blogo įrašas apskritai gimė? Klausiausi Artur Swan storių instagrame, kur jis labai taikliai aptarė tokių, kabutėse, dietų problemas ir pabrėžė, kad ir ką darytų kitas žmogus, jam giliai nusišikti, kas nutiks tą patį darančiam kitam žmogui. Todėl tik mes patys ir galime pasirūpinti savo sveikata. Ir fizine, ir psichologine.

2 thoughts on “1000 kcal dieta, arba nesąmonės, kurias daro Lietuvos influenceriai”

  1. Kadangi neįvardinai, kas tas beprotis, tai kažkodėl galvojau, kad Swan, tik perskaičius iki galo supratau, kad ne :). Bet aš galvoju, juk turbūt užtektų to “lieknėjimo plano” tiesiog, be visų badavimų ir pan. Kai aš su kilo.lt svorį mečiau ir vartojau jų paskaičiuotą kiekį kcal, tai irgi svoris krito, tik visada jaučiausi pikta ir alkana, bei nemokėjau išeiti iš tos dietos, nes visą gyvenimą būt pikta ir alkana nesmagu, o kai jau pradeda valgyt bet 200kcal daugiau, tai pamažu ir vėl storėji :)

  2. Nerašiau, nes nesinorėjo, kad raganų medžioklė prasidėtų ir printscreenai kokie keliautų tam žmogui, nes ten perdėtas jautrumas įsijungęs. Kažkaip pagalvojau, gal nereikia tų dramų, nes vis tiek ne apie tai kalba.
    Aš pamenu savo Kilo.lt 1200 kcal planą: man čia yra bazinė norma. Ir svoris krito, bet apie savijautą net nekalbu, kaip ir nuotaiką. Buvo žiauriai blogai, o finale viską mečiau ir viskas sugrįžo. Dabar kažkaip vartoju 200 kcal daugiau, jeigu stipriai pasportuoju tądien, tai dar ir daugiau, ir jaučiuosi kokį tūkstantį kartų geriau ir sveikiau.
    Bet mane nuoširdžiai nervina, kad kažkas pasakoja apie tai, kas negali būti sektina, rekomenduotina ir žmonės tą priima už gryną pinigą. Nes negi blaiviai įvertinsi, kai dailus žmogus tau sako, kad va, čia jo paslaptis. Ne, imsi daryti tą patį.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *