Kai Overdraivo (jei kas nors dar nežinote, tai automobilių pasaulio tinklalaidė, kurią kuriu drauge su kolegomis Matu ir Justu) klausytojų pasiteiravome, kuris BMW yra gražiausias visų laikų, rezultatai nenustebino: daugelis atsigręžė į jau klasika tampančius modelius, o tarp dažniausiai minėtų buvo šie du: BMW Z8 ir BMW 507. Ir, kaip kartais nutinka, tokie paminėjimai paskatina pasižvalgyti atidžiau, o tada gimsta ilgesni pasakojimai ir rubrika #NiekamNeįdomūsFaktai. Pastarosios daugiau yra mano Instagram paskyroje.
BMW Z8 – išties labai įspūdingas automobilis, gamintas 1998-2006 metais. Jo išorės dizainą kūrė Henrikas Fiskeris, plačiau žinomas kaip Fisker Automotive įkūrėjas ir įspūdingo hibridinio Fisker Karma autorius (jam reikia padėkoti, kad rodsterio hardtop’as buvo sukurtas ne vien dėl praktiškumo, bet ir tam, kad papildytų automobilio išorės linijas ir atrodytų tikrai gražiai). BMW E52 – toks buvo šio modelio numeris tada, kai dizaineriai ir inžinieriai dirbo prie jo gamybos.
Dienos švieson išriedėjęs BMW Z8 turėjo aliuminio važiuoklę ir kėbulą, V8 formos 4,9 l darbinio tūrio motorą (294 kW), gerai žinomą kaip S62, naudotą ir BMW E39 M5 kėbule. Variklis buvo įtaisytas už priekinės ašies, kad rodsterio svoris pasiskirstytų 50/50 santykiu. Gamintojas teigė, kad rodsteris 100 km/h pasiekia per 4,7 sek., bet žurnalistų bandymuose rezultatas buvo 4,2 sek. iki 100 km/h. O kiek vėliau paaiškėjo, kad savybėmis modelis pranoksta ir tuometinį lyderį Ferrari 360 Modena.
Kad ir koks tai buvo įspūdingas modelis, pasaulyje jų buvo nupirkta mažiau nei 3000 modelių. Tačiau tiesa ta, kad gimė šis automobilis norint paminėti ne ką mažiau įdomų ir išskirtinį BMW modelį – 507. Šis, vos trejus metus BMW gamintas (1956-1959 m.) automobilis turėjo šansą iš automobilių gamybos istorijos BMW vardą ištrinti apskritai.
Kaip viskas buvo?
Maxas Hoffmanas, automobilių importuotojas į JAV, įtikino BMW vadovybę, kad šiai reikia pagaminti sportišką rodsterį, galinti užpildyti nišą tarp brangių Mercedes-Benz SL ir pigių MG, Triumph. BMW sutiko: Fritzas Fiedleris, inžinierius, turėjo sukurti platformą ir važiuoklę būsimam automobilius panaudodamas visur, kur tik įmanoma, jau egzistuojančių modelių dalis ir mazgus. Albrechtui von Goertzui buvo patikėta sukurti šio, tuomet tikėta, šviesią ateitį turinčio rodsterio dizainą.
Bendro darbo rezultatas buvo fantastiškas. 507 modelis dar nė nepasiekęs JAV rinkos, kuriai ir buvo skirtas, gavo gražiausio visų laikų automobilio titulą bei buvo pramintas Miuncheno (kur yra BMW namai) svajonių automobiliu.
Automobilio ilgis siekė maždaug 4,3 metro, aukštis – 1,25 metro, svoris – apie 1300 kg. Kėbulas iš esmės visas buvo iš aliuminio ir, galima sakyti, kiekvienas modelis buvo formuojamas rankomis. Tai priežastis, kodėl nė vienas pasaulyje iki šiol egzistuojantis 507 modelis nėra identiškas. Dar įdomiau tai, kad BMW pagamino 11 šio modelio versijų su kietais stogais. Kaip manote, ar vieno modelio stogas galėjo tikti kitam? Atspėjote – be šansų.

Kadangi automobilis buvo kurtas galvojant apie JAV rinką, nieko keisto, kad po 507 modelio kapotu – galingas V8 formos 3,2 l darbinio tūrio variklis, generavęs 110 kW galią, o į ratus šią perdavė 4 laipsnių mechaninė pavarų dėžė. Beje, šiam automobiliui teko pirmasis BMW sukurtas V8 variklis – iki pat 1992 m. BMW jokio kito V8 neturėjo. Pagreitis iki 100 km/h šių dienų petrolhead’ų gal ir nesužavės – 11,1 sek., – bet tiems laikams tai buvo pakankamai patrauklu. Bet užkariauti pasaulio (ir JAV) su šiuo modeliu BMW nepavyko.
Tai kas gi nutiko?
1955 m. BMW 507 buvo pristatytas JAV rinkai Niujorke, Waldorf-Astoria viešbutyje. Masinė gamyba pradėta 1956 m. M. Hoffmanas, tas pats, kuris įtikino BMW imtis šio projekto, buvo numatęs, kad BMW 507 turėtų kainuoti apie 5000 JAV dolerių. Tokia kaina turėjo užtikrinti, kad rodsterius amerikiečiai šluote šluos. M. Hoffmanas vylėsi, kad per metus JAV rinkoje turėtų būti parduodama apie 5000 vienetų šio modelio.
Deja. Rankų darbas, brangios medžiagos ir gamyba lėmė, kad kaina šoktelėjo dukart – iki maždaug 10500 JAV dolerių. Tokios kainos, deja, amerikiečiai nebuvo pasirengę mokėti. Nepadėjo nė tai, kad pačios didžiausios JAV žvaigždės šiuos modelius pirko.
Pavyzdžiui, Elvis Presley turėjo net porą jų (nusipirko tarnaudamas JAV kariuomenėje, kai ši buvo misijoje Vokietijoje). Čia rasite istoriją apie jam priklausiusio BMW restauravimo procesą. Vieną padovanojo, antrasis, kuriuo važinėjosi pats, buvo baltas, bet moteriškės, eidavusios pro dainininko namus, tiek dažnai nubučiuodavo tą automobilį raudonais lūpų dažais, kad žvaigždė perdažė jį raudonai užsiknisęs nuolat automobilį plauti. Dabar šį modelį, perdažytą originaliai, galima pamatyti BMW muziejuje.

Grįžtant prie BMW, reikia pripažinti, kad Vokietijos kompanija po Antrojo pasaulinio karo šiaip ar taip turėjo finansinių sunkumų. Siekdami atsigriebti, konkuruoti, gaminti vis geresnius automobilius, BMW patyrė milijoninius nuostolius. Skaičiuojama, kad 1956 m. BMW nuostoliai siekė beveik 40 proc. Įmonės apyvartos, o kiekvienas automobilis atnešdavo 4000-5000 Vokietijos markių nuostolio. Ir BMW 507 netapo išsigelbėjimu, nors publika automobiliu žavėjosi, o apžvalgininkai ir bandytojai vertino pagerėjusį valdymą ir galią.
Visgi BMW, turėjęs leisti atsiriekti pyrago dalį iš tos publikos, kuri nenori MG ar Triumph, bet Mercedes-Benz SL neįperka, savo kaina buvo gerokai per brangus – brangesnis net nei 300SL modelis. Užuot pardavę tūkstančius, iš viso BMW pardavė tik vos daugiau nei 250 šių modelių.
Tokio smūgio kompanija per plauką neatlaikė. Prireikė Vokietijos banko įsikišimo, valdybos ir vadovybės pasikeitimo, galiausiai – kiek platesnio požiūrio į rinką, kad reikalingi ne didelio litražo galingus variklius turintys laivai ar sportiniai automobiliai, bet mažalitražiai modeliai, su keturiais ratais, stogu ir bagažine. Šitai padėjo pagrindą tokio modelio, kaip BMW Isetta, atsiradimui, tačiau tai – jau kita istorija.
O kaip šiandien?
O šiandien tie, kurie tuomet nepirko 507 modelio, greičiausiai graužiasi nagus. Mat finansinį krachą kompanijai atnešęs ir BMW kone pelenais nepaleidęs modelis šiandien ypatingai vertingas.
Skaičiuojama, kad vidutiniškai BMW 507 gali būti vertas apie 1 mln. eurų. Tačiau tų, kurie turėjo įžymesnius savininkus, vertė gali būti ir kelis kartus didesnė. Tarkim, F1 čempionas ir motociklininkas Johnas Surtees turėjo BMW 507 kone 60 metų. 1957 m. laidos automobilis buvo parduotas už 5 mln. JAV dolerių.